JONAVOS RAJONO MOKYKLŲ BIBLIOTEKOS |
MOKYKLOS BIBLIOTEKOS KONCEPCIJA
|
PATVIRTINTA |
BENDROSIOS NUOSTATOS
Realizuodama kiekvieno mokyklos bendruomenės nario teisę gauti ir skleisti informaciją, mokyklos biblioteka plečia savo funkcijas. Švietimo bendruomenei būtina, kad reformos darbuose dalyvautų ir mokyklos biblioteka, padedanti augančiai kartai integruotis į informacinę visuomenę. Ji drauge su pedagogų bendruomene turi ugdyti moksleivių socialinius, asmeninius komunikacinius, informacinius ir kritinio mąstymo gebėjimus, teikti pagalbą rengiant projektus, įvaldant naujas informacijos ir komunikacijų technologijas.
Šiuolaikinis žmogus, tapdamas informacinės visuomenės piliečiu, pirmiausia turi išmokti susirasti jam reikalingą informaciją, ją atsirinkti, analizuoti, vertinti ir šios informacijos pagrindu kurti žinias, reikalingas nuolatiniam mokymuisi.
Lietuvos švietimo koncepcijoje pabrėžiama, jog ugdymo turinys ir procesas įvairaus lygio mokyklose turi padėti ugdyti šiuolaikinį informacijos vartotoją, kelti jo informacinę kultūrą. Siekiant įgyvendinti šį tikslą, labai svarbiais veiksniais tampa informacijos šaltinių kaupimas ir saugojimas įvairiose laikmenose, jų skleidimas ir naudojimas. Šios užduoties ugdyti informacinius gebėjimus - turi imtis šiuolaikinė mokykla, į kintantį ugdymo procesą įtraukdama pagrindinį mokyklos informacijos šaltinį biblioteką.
Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose programose keliamas tikslas kryptingai plėsti mokyklos bibliotekos komplektavimą, ieškoti naujų papildomų bibliotekininko darbo su mokytojais ir moksleiviais būdų bei atitinkamai plėsti mokyklų bibliotekininkų kvalifikacijas.
Mokyklų bibliotekų vaidmuo pabrėžiamas Informacijos technologijų diegimo Lietuvos švietime strategijoje. Mokyklų bibliotekose ir skaityklose turi būti įrengtos kompiuterizuotos darbo vietos bibliotekos darbuotojams ir klientams, įdiegta bibliotekų informacinė sistema, užtikrintas kokybiškas įvairių mokyklos, šalies ir pasaulio informacijos šaltinių prieinamumas. Bibliotekos turi tapti moksleivių informacinės kultūros ugdymo centrais.
Mokyklos bibliotekos koncepcijos tikslas apibrėžti šiuolaikinės mokyklos bibliotekos sampratą bei funkcijas. Koncepcija bus pagrindas švietimo įstaigų veiklą reglamentuojantiems dokumentams rengti. Koncepcija numato, kuria linkme vyks pokyčiai Lietuvos bendrojo lavinimo ir profesinių mokyklų bibliotekose. Remiantis šiuo dokumentu bus parengti mokyklos bibliotekos darbuotojų kvalifikaciniai reikalavimai, nustatyti jų veiklos vertinimo rodikliai ir numatyta bibliotekos darbuotojų rengimo bei kvalifikacijos tobulinimo strategija.
MOKYKLOS BIBLIOTEKOS SAMPRATA
Mokyklos biblioteka tai atviras švietimo ir informacijos centras, mokymo ir mokymosi vieta su modernia informacine bei technine baze. Ji visapusiškai tenkina mokyklos bendruomenės narių informacinius poreikius, savo fondais ir veikla dalyvauja ugdymo procese, sudarydama sąlygas asmenybei savarankiškai tobulėti. Mokyklos biblioteka turi būti įsteigta kiekvienoje bendrojo lavinimo ir profesinėje mokykloje.
Bibliotekos fondas, kuriame kaupiama bei saugoma ugdymo procesui reikalinga literatūra, papildomas kitų formų informacijos laikmenomis: skaitmeninėmis plokštelėmis (CD-ROM'ai, CD), magnetinėmis laikmenomis (vaizdajuostės, garsajuostės), elektroninėmis duomenų bazėmis, elektroniniais periodiniais leidiniais, internetu, intranetu, ekstranetu, įvairiomis pagalbinėmis priemonėmis (artefaktai).
Šiuolaikinė mokyklos biblioteka, atliekanti ir informacijos centro funkcijas, aprūpinama specialiomis techninėmis priemonėmis (multimedia), skirtomis daugeliui laikmenų skaityti, saugoti bei naujai informacijai kurti, ir darbui tinkamais baldais. Mokyklos bibliotekoje esantys kompiuteriai tampa ne tik informacijos paieškos, saugojimo, kūrimo, bet ir ryšio su kitomis institucijomis bei duomenų bazėmis priemone. Informacijos technologijos padeda sukurti naują, moksleiviams patrauklią mokymosi aplinką, kurioje lengviau realizuojami šiuolaikinio ugdymo reikalavimai.
Mokyklos biblioteka teikia edukacines bei informacines paslaugas ir moko mokyklos bendruomenę naudotis interaktyviomis technologijomis. Taip sudaromos sąlygos ir pagerinamos galimybės moksleiviams savarankiškai mokytis, o pedagogams rengtis pamokoms ir ieškoti naujų darbo metodų. Todėl mokyklos biblioteka, bendradarbiaudama su kitomis švietimo, kultūros, informacijos įstaigomis, turi gerinti informacijos vartotojų aptarnavimą.
MOKYKLOS BIBLIOTEKOS FUNKCIJOS
Mokyklos biblioteka vykdo informacines ir edukacines funkcijas. Mokyklos bibliotekoje:
komplektuojamas, tvarkomas, saugomas ir populiarinamas fondas visose įmanomose laikmenose atsižvelgiant į ugdymo proceso poreikius; |
mokyklos bendruomenės nariams teikiamos informacinės paslaugos, susijusios su ugdymo procesu; |
ugdomi moksleivių informaciniai gebėjimai ieškoti, rasti, kaupti, analizuoti, sintetinti, vertinti ir pateikti informaciją bei jos šaltinius; |
teikiama pagalba pedagogams įgyvendinant ugdymo planus; |
sudaromos sąlygos savarankiško mokymosi kokybei gerinti; |
mokyklos bendruomenės nariai mokomi prasmingai naudotis informacinėmis technologijomis; |
moksleiviai rengiami tapti visą gyvenimą trunkančio mokymosi proceso dalyviais; |
moksleiviams teikiamos profesinio informavimo paslaugos interneto technologijų priemonėmis. |
MOKYKLOS BIBLIOTEKOS TEIKIAMŲ PASLAUGŲ VARTOTOJAI
Mokyklos bibliotekos teikiamomis paslaugomis naudojasi visa mokyklos bendruomenė: pedagogai, moksleiviai, administracija. Jie turi lygias teises būti vienodai aptarnaujami. Moksleivių tėvai, kiti su mokykla susiję asmenys ir organizacijos mokyklos bibliotekoje aptarnaujami mokyklos nustatyta tvarka.
VALDYMAS IR RYŠIAI
Mokyklos biblioteka yra mokyklos struktūros dalis. Mokyklos biblioteka bendradarbiauja su pedagogų švietimo centrais, apskričių ir savivaldybių viešosiomis bibliotekomis, kitų mokyklų bibliotekomis, Nacionaline M. Mažvydo biblioteka, kitomis įstaigomis ir institucijomis.
Koncepciją parengė:
Ričardas Ališauskas, Aldona Augustaitienė, Antanas Balvočius, Vainas Brazdeikis, Ona Kizalienė, dr. Vita Mozūraitė, Edita Sederevičiūtė, Danutė Šukienė, dr. Loreta Žadeikaitė